WordPress teltta vai talo?

Tuunattu teltta vai mittatilaustalo,
kummassa verkkosisältösi asuisi?

Meillä ihmisillä ja verkkosivuilla on paljon yhteistä. Toiset voivat asustaa missä vaan, mutta suurimmalle osalle tietty annos mukavuutta ja omiin tarpeisiin mukautuvaa ympäristöä tekee hyvää. Siksi ei ole yhdentekevää millaisissa olosuhteissa asumme tai millaiseen ympäristöön yrityksen verkkosivuston sisältö sijoitetaan. WordPressin varaan rakentuvien sivustojen pohjana on suosittua käyttää erilaisia valmisteemoja. Kehittäjille ja sivustojen ylläpitäjille valmisteemat ovat kuitenkin usein eräänlainen kirosana. Miksikö? Siksi että ne ovat sananmukaisesti sellaisenaan valmiita, evoluutionsa huipulla, eivätkä välttämättä aikeissa kehittyä enää mihinkään suuntaan.

Valmis WP-teema on kuin retkiteltta, oikein kätevä formaatti lyhytaikaiseen tarpeeseen. Ongelmaksi muodostuukin se, jos teltasta halutaan ympärivuotinen asumus. Rakennetaan lisäsiipiä tiilestä ja betonista, verhoillaan puupaneeleilla, rapataan ja salaojitetaan. Lopulta teltta repeää jostakin saumasta, koska ei kestä jatkuvasti lisääntyvää massaa. Lisäksi teltta on alttiimpi kutsumattomille vieraille, sillä siihen ei voi rakentaa samanlaisia turvajärjestelmiä kuin esimerkiksi tiilitaloon. Lisäksi kaikki rakenteellisia heikkouksia paikkaamaan otetut lisäosat voivat olla riski itsessään.

Tässä muutama esimerkki siitä, miksi rakennamme verkkosivustot mieluummin itse alusta pitäen, mittatilaustyönä oikeaan kokoon, kuin yritämme muokata valmispohja-teltasta hirsihuvilaa.

Käyttäjälähtöisyys kärsii

Modernissa maailmassa oma verkkosivu on yrityksen käyntikortti maailmalle. Sillä, millainen sivusto on ja miten se toimii, on suuri merkitys asiakkaan käyttökokemuksen kannalta. Kun puntaroi valintaa valmisteeman ja räätälöidyn sisällön välillä, kannattaa miettiä myös oman asiakkaan näkökulmaa. Kutsuisiko sitä asiakkaansa mieluummin tapaamiseen telttaan vai toimistoon? Valmisteemojen tapauksessa kutsu kävisi luultavammin sirkustelttaan, jossa sisältöä on kuorutettu runsailla efekteillä. Ne paitsi hidastavat sivustoa, luovat myös runsaasti visuaalista hälyä, joka vie huomiota pois olennaisesta sisällöstä. Millainen asiakkaan keskittyminen sivuston ydinsanomaan on, jos taustalla pyöräilee vaaleanpunaisia elefantteja välkkyvissä glittertutuissa?

Toinen merkittävä sivuston käyttömukavuutta lisäävä tekijä on latausnopeus. Räätälöidyssä sivustossa on mukana vain ne tekijät, joita sinne kaivataan, eikä mitään muuta. Siksi ne lataavat nopeammin ja vievät vähemmän kallisarvoista palvelintilaa. Valmisteeman päälle rakennetulla sivustolla mukana kulkevat myös kaikki ne ominaisuudet, jotka teemaan on luotu, vaikka ne eivät olisikaan käytössä. Ero havainnollistuu parhaiten miettimällä kumpaan pääsee nopeammin sisään: tiilitaloon, jossa on ovi vaiko telttaan, jonka eteiseen on pakattu varmuudelta kaikki talvilomatarvikkeetkin mukaan glitteritutuelefantteja unohtamatta. Niitä voi sitten yrittää väistellä parhaansa mukaan samalla, kun konttaa availemaan vetoketjuovia.

Tietoturva

On hyvä kysyä, tuntisiko olonsa turvallisemmaksi teltassa vai talossa, jos muuttaisi alueelle, jossa tiedettävästi liikkuu aika ajoin salakähmäisiä hiippareita tekemässä murtoja. Internetissä oleva sivusto on aina alttiina erilaisille hyökkäyksille ja hakkeroinnille. Siksi ajankohtaiset tietoturvapäivitykset ja niiden seuranta ovat tärkeitä.

Valmisteemojen epävarma päivitettävyys ja eritoten erilaiset lisäosat ovat aina tietoturvariski, vaikka teeman ostaisi miten luotettavalta taholta tahansa. Mitä enemmän palikoita sivustolla on, sitä todennäköisemmin ennemmin tai myöhemmin jossain niistä ilmenee haavoittuvuus. Lisäksi aina jossain vaiheessa tulee vastaan se päivä kun teeman tai sen lisäosan kehitys lopetetaan. Tämän jälkeen teeman käyttäjä on omillaan.

Kun sivuston pohjarakenne on alusta pitäen rakennettu saman tahon toimesta, joka sitä jatkokehittää, on myös sivuston turvallisuus keskitetysti yksissä käsissä. Kaiken seurannan ollessa samassa paikassa taholla, joka tietää mistä sivusto on rakennettu, nopeutuu erilaisten ongelmatilanteiden huomaaminen ja torjunta. Nopea reagointiaika on olennainen käyttökatkojen minimoimiseksi. Pitkittyvät käyttökatkot saattavat aiheuttaa potentiaalisten asiakkaiden menetyksiä, sillä toimimaton verkkosivu on vähän kuin suljettu kauppa: se ei palvele asiakasta.

Persoonallisuuden puute & muokattavuus

Jokainen yritys on oma ainutlaatuinen kokonaisuutensa, jonka tarjoomassa on yleensä oma uniikki näkökulma asiakkaan tarpeisiin. Omien tuotteiden asiakkaille tuomaa lisäarvoa ja niiden erinomaisuutta tulisi kyetä viestimään kilpailijoista erottuvalla tavalla. Suurin osa yrityksistä toimii kyllästeisillä ja runsaasti kilpailuilla markkinoilla, joissa erottuminen muista on aina askel etumatkaa. Jo tarve erottua puhuu juuri yritystä itseään varten suunnitellun verkkosivuston puolesta.

Monia valmisteemoja markkinoidaan helpolla muokattavuudella. Joitain elementtejä saattaakin kyetä muokkaamaan: väriteemaa, bannereita tai sisältöalueen sisältöelementtien järjestystä. Teemasta saattaa kuitenkin puuttua jokin yritykselle itselleen tärkeä ominaisuus, kuten sähköinen ajanvaraus tai kuvagalleria. Näiden ominaisuuksien lisääminen valmiiseen teemaan ei olekaan enää läpihuutojuttu.

Valmisteema voi olla kaunis, suorastaan upea. Monet niistä ovatkin juuri tämän hetken kuumimpien visuaalisten trendien ytimessä. Mikään ei kuitenkaan estä kilpailevaa yritystä ottamasta käyttöön samaa teemaa, jonka on itse hankkinut. Tämä johtaa väistämättä persoonallisuuden puutteeseen, kun samaa tyylikästä teemaa käyttää hyvin pienin variaatioin moni. Millaisin perustein asiakas valitsee itselleen sen oikean samannäköisten kloonien massasta? Kannattaa siis miettiä tarkkaan haluaako olla kuten muut, vaiko erottua edukseen.

Kustannukset voivat yllättää

Valmisteeman edullisuus viehättää monia, mutta monet haluavat tehdä räätälöintiä ostamaansa teemaan. Näitä muutostöitä lähdetään hakemaan digitoimistoilta ja WP-taloilta. Muokkaaminen on kuitenkin aikaa vievää, eikä toisen ihmisen rakentamaa koodia muuteta käden käänteessä. Yleensä tietoturvan ja päivitettävyyden kannalta lapsiteemat ovat paras ratkaisu valmiin teeman räätälöintiin. Kaikki teeemat eivät tätä kuitenkaan tue. Lähdekoodin puukottaminen puolestaan tekee päivittämisestä paljon raskaamman ja sitä myötä myös kalliimman prosessin.

Loppupeleissä räätälöintiä kaipaavan valmisteeman kustannukset saattavat nousta hyvin lähelle alusta asti mittatilauksena tehdyn verkkosivuston hintoja. Leikkaa-liimaa-askartele-kokonaisuuden sijaan rahansa voi käyttää myös alusta asti istuvaan ja helposti kehitettävissä olevaan omaan ja uniikkiin sivustoon.

Teemme omat teemamme mittatilauksena asiakkaillemme

Hyvin toimivat ja visuaalisesti viehättävät verkkosivustot ovat meille kunnia-asia. Siksi me emme käytä valmisteemoja tai kuorruta tekemiämme sivuja päräyttävään efektipuuroon. Visuaaliset suunnittelijamme tuovat esiin yritysten persoonallisia puolia kulloinkin kyseessä olevan alan geneerisen peruskuvaston sijaan. Me haluamme antaa asiakkaillemme juuri sen, mitä he sivustoltaan tarvitsevat ilman ainuttakaan tarpeetonta kon-maritettavaa hilavitkutinta.

Teemme asiat omalla tavallamme, eli niin kuin ne kuuluukin tehdä. Nopeasti ja yksinkertaisesti.

– Banaanit


Oletko kanssamme samaa mieltä?

Ota meihin yhteyttä ja keskustellaan millaisia ratkaisuja teille saisi olla.

Jutellaan lisää →